Ми вже неодноразово писали про вигоди та переваги застосування супутникових систем моніторингу автотранспорту для бізнесу, зокрема для будь-яких компаній, які володіють власними автопарками. З кожним роком значно зростає кількість транспортних засобів, які оснащені GPS-трекерами. Кінцева мета установки систем GPS-контролю зводиться до збільшення прибутку компанії завдяки оптимізації логістичних процесів, поліпшенню сервісу, зменшенню витрат.
Цікаво, що в країнах Заходу, де GPS-контроль автотранспорту почав використовуватися раніше і отримав на даний момент дуже велике поширення, застосовуються супутникові системи спостереження в основному з логістичної метою. В Україні ж більшість керівників і власників автотранспортних компаній впроваджують GPS-систему на своєму підприємстві, щоб передусім усунути зловживання з боку водіїв. Йдеться про вічну проблему - «ліві рейси», зливання палива, накрутки спідометрів, переведення на готівку паливних карток і т.п. Загалом, водії бувають дуже винахідливі в своєму бажанні нечесного заробітку.
Впровадження системи супутникового контролю здатне в середньому заощадити до 30% витрат на паливо! Тільки уявіть, 30% йшло в кишені водіям. Звичайно водії всіляко чинять опір GPS-системі контролю, адже вона перекриває їхню «годівницю». Для власників і керівників на перший план виходить питання: а наскільки надійна система GPS-контролю і чи зможуть водії її обдурити.
Які тут можуть бути варіанти? Розглянемо найпоширеніші можливості впливу водія на систему моніторингу з метою її обдурити.
Варто відзначити, що всі GPS-термінали підключаються до бортового електроживлення і використовують GPS-приймач для визначення координат місця розташування транспортного засобу, а також GSM-мережу для передачі отриманих даних.
У більшості GPS-терміналів є резервний акумулятор, який дозволить пристрою продовжувати свою роботу, навіть коли водій відключив живлення. Таким чином, думаючи, що відключивши живлення, вдасться непомітно скоїти позапланову поїздку в особистих цілях, водій дуже помиляється. Його переміщення будуть записані, і диспетчер побачить весь маршрут такого горе-водія. Резервні акумулятори встановлені в 90 відсотках GPS-терміналів, проте в самих бюджетних варіантах їх може і не бути. Що станеться в такому випадку? Водій з'їздить в особистих справах, повернеться на попереднє місце стоянки і включить живлення, в результаті чого у звіті буде виявлено розбіжність часу стоянки.
Також важливо розуміти, що непомітно відключити дроти від блоку не вийде, оскільки вони заздалегідь пломбуються при установці. В такому випадку закономірним буде питання від начальства, чому дроти є пошкодженими. Більш того, програмне забезпечення покаже, що було здійснено спробу знеструмити GPS-трекер.
Багато водіїв сподіваються, що обійти систему можна, просто вийнявши SIM-карту, коли їм знадобиться, а потім вставивши її на місце. Звичайно все не так-то просто. Всі точки можливого втручання в GPS-термінал попередньо пломбуються, тому, щоб вийняти SIM-карту, доведеться зірвати пломбу. Це необхідно буде пояснити. А які можуть бути ще причини для виймання карти, крім бажання зашкодити роботі системи GPS-контролю?
Крім цього на водіїв чекає ще одне розчарування: навіть якби можливо було непомітно дістати і повернути на місце SIM-карту, це все одно не допомогло б їм приховати свою діяльність. Важливо, що пристрій продовжує фіксувати координати і без карти. Коли ж вона знову займе своє місце, всі ці дані спрямовуються прямо до диспетчера.
Можна спробувати залити прилад водою. Хоча подібні пристрої і мають спеціальну ступінь захисту, особливо старанні водії все-таки примудряються залити його водою. Перекласти все на випадковість не вдасться і цього разу. Стан внутрішніх елементів блоку дозволить будь-якому установнику сказати, чи був прилад залитий водою навмисне. Тут відразу стає зрозумілим, що такого водія чекає неприємна розмова з керівництвом, вимоги відшкодування шкоди і звільнення за статтею. Загалом гра свічок точно не варта.
«Класика жанру» - накрутка спідометру взагалі втрачає будь-який сенс і відразу стає явною. Справа в тому, що після впровадження системи супутникового моніторингу власники автотранспортних компаній просто починають враховувати пробіг за даними GPS, а не за показниками одометра в транспортному засобі, оскільки другий варіант є менш точним.
При купівлі «липового» чеку на АЗС, або маючи бажання перевести у готівку паливну картку, водій зіткнеться знову ж з непереборними перешкодами. Тут все дуже просто. Керівник порівнює час і дату, зазначені на чеку, з датою і часом заправок зі звіту супутникової системи моніторингу. Керівник відразу побачить, заправлялася зазначена машин на зазначеній заправці в конкретний час. Якщо обман мав місце, він буде відразу розкритий.
По-перше, потрібно розуміти, що вони також пломбуються фірмою-монтажником. По-друге, диспетчер відразу ж отримає сигнал «NO GSM / GPS» і зрозуміє, що сталася якась позаштатна ситуація. За цим відразу піде дзвінок водієві з метою з'ясування, чому пропав сигнал.
Що ще можна спробувати зробити? Екранувати антену, накривши її для цього металевим предметом, обернувши фольгою і т.п. Адже без її роботи запис координат місцезнаходження транспортного засобу є неможливим. Водій думає, що його дії призведуть до втрати зв'язку з супутниками. На щастя для власників і керівників, і на жаль для водіїв, цього не станеться.
Зазвичай GPS-антена вловлює сигнали з 12-13 супутників. Якщо її накрити металевим предметом, сигнал стане слабшим, але не зникне. Антена буде «бачити» ще 5-6 супутників. Координати будуть продовжувати записуватися, проте знизиться їхня точність. Помітивши цю неточність, керівник може запропонувати водієві проїхатися з ним по цьому ж маршруту і перевірити, чи виникатимуть будь-які перешкоди. Як будуть розвиватися події далі, уявити нескладно.
«Глушилка» (широкосмуговий генератор перешкод) ще один спосіб безконтактного впливу, що дозволяє заглушити сигнали GPS / GSM. Сигнал заглушити вдасться, але про це моментально зможе дізнатися і диспетчер, побачивши на моніторі «NO GSM / GPS», і це викличе питання, на які водієві доведеться відповідати.
Глушити або екранувати антену GSM - заняття абсолютно безглузде. Блок постійно накопичує інформацію, яка може тижнями зберігатися в його пам'яті, і при появі GSM-зв'язку всі дані моментально передаються диспетчеру.
При спробі зіпсувати антену механічним способом, це буде виявлено компанією-монтажником, коли вони почнуть перевіряти, що викликало поломку обладнання.
Тут можуть бути різні варіанти. Наприклад, водій спробує замкнути дроти, що ведуть від датчика на корпус машини. В такому випадку відбудеться тимчасовий збій в роботі пристрою, але коли вони займуть свої колишні місця, пристрій запрацює знову, адже датчики рівня палива оснащені внутрішнім захистом від переплюсовкі харчування, а також від стрибків бортової мережі.
Не варто забувати, що в разі впливу на ДУП доведеться також пошкоджувати пломби, що не може залишитися непоміченим.
Зустрічаються і водії, які намагаються зламати вимірювальну трубку ДУТ. Однак між дном бака і нижнім кінцем датчика є зазор приблизно 1 сантиметр. Навіть якщо вам вдасться промять бак настільки глибоко, щоб нанести пошкодження трубці, то зробити це непомітно, неможливо вийде. Бак буде сильно деформований, і диспетчер задасть питання з цього приводу неодмінно. Така ж доля чекає і тих, хто спробує гнути датчик через горловину бака.
Єдина можливість обдурити систему - це правильний злив «обратки». Дуже повільний злив буде ідентифікуватися системою як підвищена витрата палива. В даному випадку розкрити шахрайство допоможуть показники середньої витрати в звіті, а також крутизна графіка витрати. «Талановиті» водії вирішують це питання наступним чином - вони врізають краник, який дозволяє повільно, але впевнено, зливати в каністру паливо. В даному випадку обман може залишитися нерозкритим тільки, якщо водій домовився з диспетчером і з механіком (або ремонтником) даного транспортного засобу.
Таким чином, ми бачимо, що з системою GPS-моніторингу прислів'я про те, що таємне стає явним, працює на всі 100 відсотків. Це - надійний помічник в боротьбі за дисципліну, що дозволяє виявляти випадки шахрайства і викорінювати їх. Більш того, ця система є також чудовою превентивним заходом. Адже, якщо раніше, обман здійснити було простіше, і «зловити за руку» начальство не могло, то з GPS-контролем все інакше. Водії не хочуть ризикувати. А ті, хто звик працювати виключно нечесно, шукають інше місце роботи - компанії, де поки ще не впровадили супутникову систему контролю.
Дякуємо за заявку
Наш менеджер зв'яжеться з Вами найближчим часом.
Виникла помилка.
Будь ласка спробуйте повторити трохи пізніше.
Дякуємо за заявку
Наш менеджер зв'яжеться з Вами найближчим часом.
Виникла помилка.
Будь ласка спробуйте повторити трохи пізніше.